Home Algemeen 12 ideeën om meer tijd voor jezelf te nemen en te ontspannen

12 ideeën om meer tijd voor jezelf te nemen en te ontspannen

De dagen lijken wel door de vingers te glippen en de tijd vliegt voorbij. Het klinkt misschien verbazingwekkend, maar de meeste mensen weten niet echt hoe ze voldoende rust voor zichzelf moeten nemen. Het is goed om zo nu en dan even tijd voor jezelf te nemen. Een keer diep adamhalen en stilstaan bij het moment. Geen zorgen aan je hoofd en nieuwe dingen ontdekken.

Wij geven je 12 ideeën om eens lekker tijd voor jezelf te nemen.

# 1 Ga spontaan naar de zee

Het is wetenschappelijk bewezen dat tijd doorbrengen in de buitenlucht je echt gezonder kan maken! Ga lekker uitblazen op het strand met zand tussen je tenen, het geluid van de golven en de geur van zout water.

# 2 Creëer een plekje in huis waar je je helemaal thuis voelt

Hiermee bedoelen we niet een volledige transformatie van je woning, maar gewoon een plekje om je even terug te trekken en tijd voor jezelf te nemen. Een mooie relax stoel, een schommel, of een paar kussens in de hoek naast het raam. Een plekje waar je lekker kunt relaxen met een goed boek of een kopje thee.

# 3 Doe aan Mindfulness

Je staat eerder stil bij wat je doet en bij wat er om je heen gebeurt. Ook kleine dingen kunnen de moeite waard blijken als je er maar voor open staat. Mindfulness of Mindfitnes, net hoe je het zelf wilt noemen, is een eenvoudige methode om met aandacht in het hier en nu te zijn. Laat alle gedachten komen en gaan, zonder er aandacht aan te schenken. Focus op het hier en nu.

# 4 Haal even diep adem.

Goed leren ademen heeft een heleboel voordelen. Je ademhaling kan je hart en hoofd tot rust brengen. Vaak adem je onbewust te oppervlakkig en snel. Een goede en makkelijke manier is om de volgende stappen te volgen. Sluit je mond, adem tot diep in je buik en adem ontspannen, daarmee kom je met heel weinig moeite een heel eind. Als je er bewust van bent, dan kan je hiermee grote stappen maken. Het zal je hoofd legen als je 3 keer per dag, 2 minuten goed focust op je ademhaling.

# 5 Ga een dagje OFFLINE!

Soms worden we teveel door de snelle digitale wereld afgeleid. Want even eerlijk, hoe vaak checken jullie op een dag je Facebook, Whatssapp, Snapchat, Instagram en noem maar op? Al die Whatsappjes vliegen er over en weer, en dan de groepsapps even buiten beschouwing gelaten. Dit kan wel leuk zijn, maar het zal je ook niet verbazen dat deze constante stroom van informatie ook zwaar vermoeiend kan zijn en juist negatief. Met andere woorden; het is niet verkeerd af en toe eens een dagje, of een paar uurtjes de vliegtuigmodus aan te zetten!

# 6 Neem spontaan een dagje vrij

Waarom? Omdat je het gewoon verdient. Je moet soms ook even stilstaan bij het moment. Ga lekker in het park zitten, een mooie wandeling maken of ergens een kopje koffie drinken. Dit kan je alleen doen, of nodig een goede vriend uit. Ontspan!

# 7 Ga een dagje naar de sauna

Bezoek een heerlijk wellness resort en wordt lekker zen. Een dag vol ontspanning en even helemaal niks. Het is bovendien goed voor je gezondheid, huid en je gemoedstand.

# 8 Maak iets met je eigen handen

Een oud tafeltje opknappen? Een mooi schilderij maken? Iets maken van oude planken? Richt al je aandacht op een creatieve activiteit. Een heerlijke manier of even je te richten op één ding en je te ontspannen. Pluspunt is dat je achteraf ook nog eens trots kan zijn op het eindresultaat! Als het goed is…;)

# 9 Wees dankbaar and focus on the good!

Voordat je gaat slapen, bedenk eens 5 dingen waarvoor je dankbaar bent. Dankbaarheid is een wondermiddel. Dankbaarheid zet dingen in perspectief en zorgt ervoor dat we het goede en het slechte zien. Dankbaar zijn helpt ons te realiseren wat we hebben en zorgt ervoor dat we niet steeds maar meer en beter willen hebben. Ook maakt het ons gelukkiger, want het is goed voor onze relaties en onze gezondheid.

# 10 Geniet minimaal één middag per week bewust van het leven

Op deze middag zijn verplichtingen taboe. Richt je volledige aandacht op de mooie dingen des levens, waarvoor je door je stress meestal geen oog hebt.

# 11 Ga lekker wandelen en ga op onderzoek uit in het bos

Luister naar het geluid van de bladeren onder je schoenen en de vluitende vogeltjes, en kijk hoe het licht door de boomkruinen schijnt. Een wandeling door de natuur streelt de ziel.

# 12 Bezoek een plek uit je jeugd.

Ga lekker zitten en denk terug aan alle herinneringen en verwonder je erover hoe klein de grote wereld van toen in werkelijkheid is.

 

 

 

 

 

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

LAAT EEN REACTIE ACHTER
Vul jouw naam hier in

Mobiele versie afsluiten