Brandstof besparen wilt iedereen, maar het zal nog wel een tijdje duren voor we allemaal in een elektrische auto rijden. Ook rijden op waterstof zal nog wel even op zich laten wachten. De meesten van ons zijn dus voorlopig aangewezen op aandrijving met een gewone brandstofmotor. Deze motoren worden steeds schoner en zuiniger door de technologische vooruitgang. Toch loont het de moeite om met de onderstaande tips alles uit de kast te halen om je brandstofverbruik te verlagen. Niet alleen goed voor je portemonnee, ook voor het milieu! Hoe meer brandstof je bespaart, hoe minder vervuilende uitstoot.
1 # Pas je rijstijl aan om brandstof te besparen.

Rij rustig, schakel op tijd. Met snel optrekken en veel remmen bespaar je natuurlijk geen brandstof. Bovendien heb je onnodige extra slijtage aan onderdelen van je auto.Rijd zo veel mogelijk met constante snelheid : een auto gebruikt de minste brandstof bij een snelheid tussen de 70 en 90 km per uur. Als je cruise controle hebt, kun je die daarom maar het best gebruiken.
2 # Houd je aan de maximale snelheid.
Om op tijd bij je afspraak te zijn kun je beter op tijd vertrekken en de reis op je gemak afleggen. Als je dezelfde afstand sneller wilt afleggen moet je harder rijden, dus meer brandstof verbruiken. Het verschil in brandstofverbruik bij 100 en 130 km per uur bedraagt al snel 10- 15 %. Ook goed voor het milieu: je stoot al snel 20 % minder stikstof en 15 % CO2 uit.
3 # Gebruik je navigatie.
Op die manier neem je de kortste route naar je bestemming en bespaar je dus brandstof. Probeer een rit door de stad daarbij zoveel mogelijk te vermijden. In de stad verbruikt je auto namelijk de meeste brandstof. Als je toch door de stad moet is het verstandig om bij stops die langer zijn dan 20 seconden je motor uit te schakelen.
4 # Optimale bandenspanning om brandstof te besparen.
Als je een keer in de 2 maanden de bandenspanning controleert en zo nodig aanpast, heeft je auto altijd de minste rolweerstand bij het rijden. Natuurlijk scheelt dat in het brandstofverbruik. Kan zomaar 5 % schelen. Ook rijdt je auto dan het meest comfortabel en veilig.
5 # Gebruik van de airco.
Tegenwoordig hebben bijna alle auto’s een airco. Maar weet je dat de airco bijna 20 % meer brandstofverbruik geeft? Zet de airco dus niet onnodig aan. Probeer hem ook zo goed mogelijk aan te passen aan de buitentemperatuur. Als het buiten 30 graden is, zet hem dan niet op 21, maar bijvoorbeeld op 25 graden. Het bespaart brandstof, bovendien is het verschil in temperatuur bij het in-en uitstappen dan niet zo groot.
6 # Gebruik van andere accessoires.
Zaken als stoel- stuur en achterruit verwarming zijn natuurlijk heerlijk comfortabel. Maar ook hier geldt weer dat hoe langer je deze aan laat staan, hoe meer je brandstofverbruik is. Dus is je stoel op temperatuur, zet de verwarming dan uit. Voor de achterruit en het stuur is dat niet anders.
7 # Brandstof besparen door regelmatig onderhoud van je auto.
Natuurlijk rolt een auto waar alles in topconditie is fijner dan een auto met achterstallig onderhoud. Wat te denken bijvoorbeeld van slepende remmen, een niet goed afgestelde brandstofinjectie, deuken in de carrosserie die de luchtweerstand van je auto verhogen. Alle kleine beetjes helpen, dus onderhoud je auto goed.
8 # Rij zoveel mogelijk met gesloten ramen.
De ontwerpers van je auto hebben je auto zo ontworpen, dat de luchtweerstand zo klein mogelijk is voor het model. Het Rijden met open ramen verhoogt de luchtweerstand, je brandstofverbruik neemt toe. Dat geldt natuurlijk ook voor rijden met een dak koffer, aanhanger of fietsen op de trekhaak. Verwijder dus deze dingen zodra je ze niet langer nodig hebt.
9 # Over de fiets gesproken.
Bij korte ritten, tot zo’n 5 km, komt de motor niet op bedrijfstemperatuur. Een koude motor verbruikt enorm veel meer brandstof dan een motor op bedrijfstemperatuur. Zo kan je motor de eerste kilometers makkelijk 1 liter brandstof per 5 km gebruiken. Pak dus als het kan de fiets: goed voor besparing op het brandstofgebruik, goed voor het milieu en “last but not least” goed voor je lijf en gezondheid en welbevinden.
10 # Nu we het toch over een koude motor hebben.
Wanneer vorst ervoor heeft gezorgd dat er ijs zit op de autoruiten, zie je mensen vaak krabben terwijl ze de motor stationair laten draaien. Een koude motor verbruikt onnodig veel brandstof en met een stationair lopende motor zal de motor niet snel warm worden, de binnenruimte van je auto ook natuurlijk niet. Het is handiger om je ruiten tegen ijs te beschermen met een daarvoor bedoeld scherm: spaart brandstof,maar ook veel tijd, je hoeft dus niet harder dan nodig te rijden om op tijd op je afspraak te komen.
Als je alle bovenstaande tips opvolgt, bespaar je brandstof en dus geld.
Rij je zo”n 12.000 km per jaar, dan kan dat zo maar 150 euro schelen, rij je 18.000 km per jaar al ruim 200 euro. Een mooi bedrag, vrij te besteden. Wat dacht je van een geheel verzorgde drift cursus? Geintje!
Wil jij brandstof besparen en geld besparen? Vraag dan kosteloos de UnitedConsumers tankkaart aan.